Joker: Folie à Deux

Filmanmeldelse av Terje H. Thomassen, 1. oktober 2024.

The Joker i «La La Land» tenkte jeg etter å ha sett «Joker: Folie à Deux».

Andre har tydeligvis tenkt det samme fant jeg ut etterpå, da jeg googlet.

«Joker: Folie à Deux» har ordinær premiere her i Norge i morgen, 2. oktober. Filmen kjører intro i gammeldags tegnefilmstil, samt at det vises flere klipp fra gamle Hollywood-musikaler når avdelingen med de mest blodtørstige fangene har filmkvelder ved Arkham fengsel. Sjefen for fangevokterne, Jackie Sullivan (Brendan Gleeson), har nemlig en «skapmusikalartist» skjult bak sitt harde ytre. At Gleeson kan spille godt, og usympatisk, vet vi etter å ha sett «The Banshees of Inisherin» fra 2022. Vel, fangevokter Sullivan får Arthur Fleck med i fengselets korsanggruppe, stort sett for de mindre farlige fangene. Sullivan er først og fremst der for å vise sine sangkvaliteter for korlederen fremfor å hjelpe Fleck med å få bedret sin psykiske helse. Og hvem er også med i gruppen? Lady Gaga selvfølgelig, i rollen som Lee Quinzel, alias Harley Quinn.

Den Oscar-nominerte Brendan Gleeson spiller den sanglade og sadistiske fangevokteren Jackie Sullivan. © Warner Bros. Entertainment

Samtidig vet vi allerede fra «Parenthood», 1989-komedien med Steve Martin, at Joaquin Phoenix kan spille en plaget og urolig sjel. Dette gjorde han til gangs i «Joker» fra 2019, som han mottok en Oscar for. Også denne regissert av Todd Phillips, mannen som blant annet står bak «Hangover» 1, 2 og 3. Selv om de aller fleste ga Phoenix en stor tommel opp for sin skuespillerinnsats i 2019, og publikum strømmet til for å se filmen, så fikk den blandet mottagelse fra anmeldere.

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) er aller mest forpint, og avstengt mentalt fra omverden, det er ingen moderne behandling av psykisk syke på Arkham. © Warner Bros. Entertainment

Hva så med årets Joker, med Lady Gaga som Jokers sang- og dansepartner? Vel, først og fremst ser vi Joaquin Phoenix holde mest på sin forpinte Arthur Fleck, og mindre på den splitter pine gale Joker med nyvunnet selvtillit. Det skal sies at Lee drar opp selvtilliten til Arthur, og får ham inn i Joker-modus, men vil det vare? Og hva vil regissør Phillips med filmen, det blir jeg veldig usikker på. Jeg vil tro at filmen skal vise Arthur sitt kaotiske sinn gjennom kaotiske filmscener, i noen filmer skaper jo kaos orden, filmatisk tenker jeg på. Da for eksempel i «Apocalypse Now» (1979) av Francis Ford Coppola. I Joker 2024 stopper scenene hvor det synges og danses opp fremdriften i filmen, og fin fremdrift var det i Philips sin første Joker fra 2019.

I tillegg til fremdriften er min oppfatning at Phillips ikke blir enig med seg selv om hva slags film dette skal være. Jeg har sett mange gamle og gode musikaler jeg, for eksempel «Singin’ in the Rain» med Gene Kelly fra 1952. Og jeg tror Phillips sikkert kunne lage en god og munter film i den sjangeren, han har jo laget artige filmer tidligere i karrieren, men her fungerer ikke sakene. For Arthur Fleck er jo et trist menneske, han er mer opera enn musikal, det er sikkert. Og hvordan han blir fornedret av de lavpannede fangevokterne vekker ikke akkurat lysten til å smile. Og da hjelper det ikke når man isolert sett kan finne noen gode scener, og noen sekvenser som flyter ganske godt av sted, slik som i rettsalen.

Lee Quinzel (Lady Gaga) er nødt til å vekke Arthur Fleck fra dvalen, slik at han blir The Joker igjen. Hun bruker både sminke og løgner i den sammenheng. © Warner Bros. Entertainment

Og så må det nevnes at den vittige Steve Coogan er med, han som fikk sitt høydepunkt som skuespiller i «Stan & Ollie» fra 2018, der han spiller Halvan fra de legendariske Helan og Halvan, som var på topp for snart 100 år siden. Men i denne filmen skal han ikke være vittig der han intervjuer Arthur Fleck i fengselet. Coogan fikk meg iallfall til å tenke på hvordan den klassiske komikerduoen klarte å underholde kinopublikum.

Og selveste Lady Gaga, hun som blant annet har samarbeidet med crooneren Tony Bennett, som jeg så live i Den Norske Opera da han var 86 år. Hvordan var hun i filmen, der hvor det synges mang en croonermelodi? Musikalsk overlegen er hun Joaquin Phoenix selvfølgelig, og slett ingen dårlig skuespiller, men det hjelper som sagt lite når manus og regi halter.

Jeg kan dessverre ikke anbefale årets Joker, men den har gode skuespillere, og noen scener som sitter bra. Catherine Keener er også en flott skuespiller, kjent fra komedier, hun spiller Arthur Fleck sin advokat. Rettsaken skal i all hovedsak dreie seg om Arthur var tilregnelig eller utilregnelig da han utøvet handlingene han er fengslet for i film nummer en. Kanskje regissør Phillips egentlig hadde lyst å lage en komedie da han fikk Keener og Coogan med på laget, kjøre «Old School» som han gjorde med hell i 2003?

Terningkast 3